Do góry
Uczniowie którzy ukończyli liceum mogą dodatkowo przystąpić do egzaminów maturalnych z literatury hiszpańskiej, historii i geografii Hiszpanii i uzyskać Titulo de Bachiller – hiszpańskie świadectwo maturalne.
Uzyskany w Polsce dyplom Titulo de Bachiller z jednej strony daje kandydatowi na studia w Hiszpanii dużo lepszy przelicznik punktowy niż rodowitym Hiszpanom (5:3), jest podstawą do ubiegania się o stypendia zwalniające z czesnego wielu uczelni hiszpańskich, w tym o pełne stypendium dla studentów z Polski na Uniwersytecie w Grenadzie, ale przede wszystkim na polskim rynku pracy traktowany jest jako najważniejszy atut przy naborze kadry menadżerskiej do firm w kapitałem hiszpańskim (Bank Santander, Zara, Budimex i inne). Argumentem przetargowym są tu nie tylko umiejętności językowe (poziom C1), ale również znajomość realiów i kultury iberyjskiej wyniesiona z lekcji literatury, historii i geografii kraju Cervantesa.
Absolwenci klas dwujęzycznych mają prawo zdawać wybrany przedmiot obowiązkowy i przedmioty dodatkowe w systemie dwujęzycznym, czyli takim, w którym część egzaminu odbywa się w drugim języku nauczania.
Egzamin z języka hiszpańskiego dla absolwentów klas dwujęzycznych składa się z dwóch części:
a. ustnej, organizowanej w szkole i ocenianej przez przedmiotowy zespół egzaminacyjny,
b. pisemnej, ocenianej przez egzaminatorów okręgowej komisji egzaminacyjnej.
Egzamin ustny sprawdza:
a. rozumienie tekstu czytanego,
b. umiejętność analizy struktury i treści tekstu,
c. umiejętność dyskutowania na poruszony w tekście temat.
Egzamin trwa od 15 do 20 minut. Zdający losuje zestaw z zadaniem egzaminacyjnym. Na zapoznanie się z nim przeznacza się dodatkowo od 10 do 15 minut, nie wliczanych do czasu trwania egzaminu.
Egzamin pisemny sprawdza:
a. rozumienie ze słuchu,
b. rozumienie tekstu czytanego,
c. formułowanie wypowiedzi pisemnej z wykorzystaniem wiedzy językowo literackiej.
Egzamin pisemny trwa 240 minut i składa się z dwóch części:
a. część pierwsza trwa 90 minut (w tym 30 minut nagranie) i polega na sprawdzeniu umiejętności rozumienia ze słuchu i rozumienia tekstu czytanego,
b. część druga trwa 150 minut i polega na sprawdzeniu umiejętności formułowania wypowiedzi pisemnej sprawdzającej wiedzę językowo-literacką.
Niezdanie egzaminu w części ustnej lub pisemnej nie stanowi przeszkody w zdawaniu egzaminu maturalnego w pozostałej części.
Egzamin dla absolwentów ubiegających się o Título de Bachiller składa się z dwóch części:
a) część pierwsza jest zdawana w języku polskim, zgodnie z opisem egzaminu z danego przedmiotu (geografia, historia, historia sztuki) na wybranym poziomie, zamieszczonym w informatorze standardowym dla danego przedmiotu;
b) część druga jest zdawana w drugim języku nauczania, trwa 240 minut i polega na rozwiązaniu arkusza z wybranego przedmiotu.
GEOGRAFIA
Egzamin polega na rozwiązaniu zadań sprawdzających znajomość oraz rozumienie faktów, pojęć, prawidłowości i teorii, a także umiejętność przedstawiania i wyjaśniania zdarzeń, zjawisk i procesów z wykorzystaniem dołączonych do zadań map, tabel statystycznych, przekrojów, schematów, tekstów źródłowych itp.
Arkusz egzaminacyjny zawiera zadania zamknięte (np. wielokrotnego wyboru, na dobieranie) i otwarte obejmujące zakres wymagań egzaminacyjnych dla poziomu podstawowego.
HISTORIA
Egzamin polega na rozwiązaniu zadań sprawdzających umiejętność pracy z materiałem źródłowym oraz umiejętność formułowania krótkiej wypowiedzi pisemnej.
W tej części egzaminu zdający otrzymuje jeden arkusz egzaminacyjny z różnorodnymi źródłami wiedzy historycznej (źródła pisane do ok. 350 słów, ikonograficzne, statystyczne, kartograficzne i inne), które podejmują wybrane zagadnienie z historii powszechnej. Arkusz egzaminacyjny zawiera różnego rodzaju zadania: zadania zamknięte (np. wielokrotnego wyboru, na dobieranie, typu „prawda – fałsz”) i zadania otwarte, które wymagają samodzielnego formułowania zwięzłych odpowiedzi na pytania do podanych źródeł informacji. Nieliczne zadania mogą odwoływać się do wiedzy poza źródłowej. Ostatnie zadanie w arkuszu egzaminacyjnym ma charakter podsumowujący i polega na zredagowaniu krótkiego spójnego tekstu do ok. 150 słów. Temat, zaproponowany w zadaniu, jest zgodny z zagadnieniem głównym arkusza i może nawiązywać do zamieszczonych materiałów źródłowych.
Zadania sprawdzają umiejętności opisane w standardach z historii dla poziomu podstawowego.