Do góry
Drugi rok z rzędu reprezentacja naszej szkoły zdobyła Mistrzostwo Szczecina w koszykówce dziewcząt. Z dużą wiarą w sukces zawodniczki z liceum zwyciężyły w turnieju finałowym, który odbył się 7 marca. Jako gospodarze zawodów podtrzymaliśmy wspaniałą serię, bowiem jeszcze nigdy nie przegraliśmy meczu we własnej hali na tym poziomie rozgrywek.
Po zajęciu pierwszego miejsca w fazie grupowej Mistrzostw Szczecina, w półfinale pokonaliśmy XVII LO, które w meczu o 3 miejsce musiało uznać wyższość I LO. W ścisłym finale nasz zespół wygrał z VI LO 63:45, awansując tym samym do etapu wojewódzkiego.
Zespołowi gratulujemy zwycięstwa i życzymy powodzenia w dalszej fazie rozgrywek.
Skład reprezentacji XIV LO:
Oliwia Pyta, Weronika Baszak, Maja Mańkowska, Martyna Kubicka, Agnieszka Cygan, Katarzyna Czapska, Natalia Pyra, Karolina Spychała, Pola Witków, Kinga Krasucka. Trener: Marcin Szewczyk
Kolejne wyjście w ramach zajęć z geografii. Tym razem odwiedziliśmy Elektrownię Szczecin, opalaną biomasą. W ten sposób mogliśmy porównać czym się różni ona od wcześniej poznanej elektrowni konwencjonalnej. Dowiedzieliśmy się jak pozyskiwana jest biomasa, jakie musi spełniać kryteria, a nawet jaka jest średnia waga naszej grupy... wyszła 67,69 kilo, chyba w normie:).
28 lutego uczniowie klasy 2 D i 1C poznali w praktyce funkcjonowanie elektrowni cieplnej (konwencjonalnej) podczas wizyty w Elektrowni Pomorzany w Szczecinie. Chociaż elektrownia oprócz produkcji energii elektrycznej jest jednym z podstawowych źródeł energii cieplnej dla Szczecina jej bliskość nie do końca nas uchroniła przed siarczystym mrozem:), ale i tak uczniowie zdobyli dużo interesujących informacji na temat wytwarzania energii, jej przesyłu, i norm ochrony środowiska, które musi spełniać tego typu zakład.
Niedawno kl.1b o profilu medycznym wraz z nauczycielką p. Bożeną Jaczewską, miała niepowtarzalną okazję wzięcia udziału w zajęciach z mikrobiologii na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym. W związku z tym projektem, w przeddzień gościła w naszej szkole na lekcji dr n. med. Iwona Wojciechowska-Koszko, która pomogła nam wykonać bazy dla bakterii. Dzięki dużej pomysłowości przygotowaliśmy fascynujący materiał do badań. Zebraliśmy próbki drobnoustrojów m.in. z podeszwy buta, ekranu telefonu, naszych dłoni czy jamy ustnej. Dalszy ciąg eksperymentu odbył się następnego dnia w laboratorium na uczelni. Podążając za wskazówkami pań prowadzących, przez kolejną godzinę wykonywaliśmy trudne zadania z użyciem specjalistycznych mikroskopów. Zwieńczeniem wysiłku było samodzielne ustalenie jakie bakterie znajdują się w naszych preparatach.
Te niecodzienne zajęcia dostarczyły nam wiele emocji i rozbudziły ciekawość naukową.
Jak co roku polonezem Wojciecha Kilara z filmu „Pan Tadeusz” rozpoczął się w Hotelu Radisson bal studniówkowy tegorocznych maturzystów z naszej szkoły. Po życzeniach i toaście pani dyrektor Anny Kowalczyk na cześć trzecioklasistów rozwinęła się prawdziwa zabawa do rana. Prym wiodła klasa lingwistyczna – 3d, reprezentująca najbardziej charakterystyczny profil „Czternastki”. Na początku uczniowie przygotowali w formie slajdów wspomnienia z wyjazdów edukacyjnych do Hiszpanii. Kolejną częścią ich programu był pokaz tańca pt. „Love story”, do melodii romantycznych w języku angielskim - od stylu retro aż po współczesność. Wśród sporej grupy wykonawców największe uznanie publiczności zdobyli soliści parkietu: Sara Urbańska i Adam Kalinowski.
Stres młodzieży przed maturą jest tak duży, że niektórzy przesądni uczniowie postanowili po raz pierwszy wypróbować mniej znany sposób na zdanie egzaminów w maju. Zgodnie z obyczajem polegał on na niespodziewanym złapaniu pani dyrektor za kolano. Uczyniły to trzy najodważniejsze osoby z kl.3b, gdy konwersowała z nauczycielami na korytarzu. Ten zaskakujący i nieco ryzykowny pomysł wywołał na szczęście dużo śmiechu a także zazdrość części licealistów zatroskanej o swoją przyszłość za sto dni.
Podczas imprezy odbyły się również wybory Króla i Królowej Balu (została nią para: Joanna Kawczak i Kacper Lalek) a po północy i konsumpcji tradycyjnego tortu - plebiscyt na Najlepszego Nauczyciela. Zaszczytny tytuł otrzymała pani Małgorzata Majewska, nauczycielka chemii i wychowawczyni kl.3a.
Gratulujemy wyróżnionym uczestnikom balu i trzymamy kciuki za wyniki maturzystów !
W biuletynie Ministerstwa Edukacji Hiszpanii, Kultury i Sportu (BOLETÍN DE LA CONSEJERÍA DE EDUCACIÓN EN POLONIA 116/2018) pojawiła się informacja o naszej ostatniej wymianie młodzieżowej z uczniami z Segovii.
Ostatnio w ramach „Spotkań z absolwentami 14 LO” gościła w naszej szkole Katarzyna Sobiepanek (Matura -2003), tłumaczka języka angielskiego i dziennikarka specjalizująca się w tematyce Wielkiej Brytanii. Studiowała na Uniwersytecie Szczecińskim filologię angielską i stosunki międzynarodowe, następnie w Centre for British Studies Uniwersytetu Humboldtów w Berlinie oraz w Szkole Tłumaczy i Języków Obcych UAM w Poznaniu. Była stypendystką programów Erasmus w Greifswaldzie i Leonardo da Vinci w Londynie. Po studiach pracowała m.in. jako research assistant w brytyjskiej Partii Konserwatywnej i tłumaczka w Instytucie Kościuszki w Krakowie. Była szefem działu Europa i Unia Europejska Portalu Spraw Zagranicznych. Od 2012r. prowadzi w Szczecinie biuro tłumaczeń Green Cat, które specjalizuje się w tłumaczeniach kreatywnych, uczy także komunikacji w języku angielskim. Od 2013r. redaguje autorski portal „Ukpolitics po polsku”, który w przystępny sposób próbuje wyjaśnić specyfikę polityki brytyjskiej i Brexitu.
Na lekcji wychowawczej w kl. 1c (profil dziennikarsko-prawniczy) Katarzyna Sobiepanek przeprowadziła z uczniami warsztaty o rozpoznawaniu fake newsów we współczesnych mediach oraz o sposobach zachowywania ostrożności. Absolwentka uświadomiła młodzieży na czym polega wprowadzanie do obiegu fałszywych informacji, z zamiarem szokowania i wywoływania skandalu. Najwięcej przykładów odniosła do popularnego wśród młodzieży portalu społecznościowego Facebook, gdyż fake newsy często znajdują w nim podatny grunt. Zwróciła uwagę na szereg szczegółów pomagających w sprawdzeniu wiarygodności informacji w Internecie, m.in. z wykorzystaniem coraz doskonalszych Wikipediów. Dziennikarka podkreśliła także przydatność ćwiczonej na lekcjach j. polskiego umiejętności oddzielania faktów od opinii oraz analizy języka,w którym często kryje się intencja manipulowania odbiorcą.